چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟ آیا نوزادان می‌توانند ماست بخورند؟ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟ نگهداری برنج پخته در یخچال | برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟ دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران: مکمل خارجی و وارداتی نداریم | روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی  برخورد قانونی با معلم‌بلاگر‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی اگر شانه‌ها و کتفتان جوش می‌زند، بخوانید یک تونر طبیعی که برای درمان آکنه معجزه می‌کند در چه مواردی نباید از بوتاکس برای رفع چین‌وچروک صورت استفاده کرد؟ اعزام ۵۱۳ زائر حج عمره به سرزمین وحی از فرودگاه مشهد یک روش ساده برای از بین بردن سیاهی زیر چشم ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور | آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها اعلام شد آیا زالودرمانی در علم پزشکی مورد تایید است؟ پدیده مد و مدگرایی خوب است یا بد؟ مدیریت اقتصادی خانواده چطور امکانپذیر است؟ هر کدملی یک مراقب سلامت دارد | پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده + جزئیات عربستان سعودی: زائران حج فقط با کارت هوشمند می‌توانند وارد مکه شوند پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۱۶ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم بارش باران تا پایان هفته آیا تمدیدنکردن گواهینامه، مانع پرداخت خسارت بیمه می‌شود؟
سرخط خبرها

زنده جان امان بده این همه جان زنده را

  • کد خبر: ۱۸۸۴۸۹
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
زنده جان امان بده این همه جان زنده را
وقتی در مشهد از هیبت این زمین لرزه بیدار شدم و صدای رفتن همسایه‌ها و روشن شدن خودروهایشان را می‌شنیدم، به هرات فکر می‌کردم، به سرزمینی که روزگاری نگین خراسان بود و خوش خرامیده بود بر دامن هریرود.

صبح چهارشنبه که خیلی هایمان خواب بودیم، زمین خراسان دوباره غرید. منابع زلزله نگاری منبع زلزله را بازهم شمال هرات و زنده جان نوشتند. زنده جان هرات دوباره لرزید و لرزاند جان و دل ما را. وقتی در مشهد از هیبت این زمین لرزه بیدار شدم و صدای رفتن همسایه‌ها و روشن شدن خودروهایشان را می‌شنیدم، به هرات فکر می‌کردم، به سرزمینی که روزگاری نگین خراسان بود و خوش خرامیده بود بر دامن هریرود.

ما این روز‌ها کم از سختی‌ها و مرگ ومیر زلزله زدگان هرات ندیده و نشنیده بودیم که باز دلمان و فکرمان و سرخط اخبارمان رفت سمت زنده جانی که تا همین چند روز پیش مردمانی که از زلزله‌های مکررش زنده مانده بودند، داشتند زنده زنده جان می‌دادند از این غم سنگین رفتن خویش و قومشان. زنده جان بازهم لرزید، اما این بار همه ما در خواب بودیم و معلوم نیست پی آن چیزی که از زلزله مهیب قبلی مانده بود، چند نفر خوابیده بودند و داشتند خواب تازه درگذشتگانشان را می‌دیدند که باز همان نیمه هم بر سرشان خراب شد.

معلوم نیست چند مادر هراتی فرزندانشان را قرص ومحکم در آغوش گرفته بودند تا ترس زلزله‌های قبلی از یادشان برود و دوباره با همان کودک در آغوش، با پای لرزان روی زمین لغزان دویدند تا مبادا ترس فرزندشان به مرگ منتهی شود. مشخص نیست چند پدر، مادر، برادر و خواهر خواب خانواده رفته شان را می‌دیده اند. زنده جان! به جان عزیزانمان قسم که ما مردمان خراسان کم ندیده ایم و کم نکشیده ایم از آنچه بلا می‌خوانند؛ طبیعی و انسانی آن هم دیگر برایمان فرقی نمی‌کند.

باشندگان هرات، این دومین شهر بزرگ افغانستان، دیگر چگونه بخوابند از این همه لرزش پیاپی بسترهایشان؟! زنده جان! امان بده، امان بده این همه جان زنده را. امان بده به آن‌ها که تازه دسته دسته عزیزانشان را به جرمی ناکرده دفن کرده اند. اینجا هرات است، تاریخ تکانش داده است، تو دیگر نلرزانش.

این سرزمین، روزگاری «دل خراسان» لقب داشت، اینجا را هجوم مغول لرزانده، استعمار بریتانیا و جنگ روس لرزانده است، بگذار دل خراسان از وحشت یک کشتار دیگر در امان باشد. زنده جان! به این فکر کن که از این به بعد آن‌ها که از زمین تو جان سالم به در می‌برند، چگونه از نام تو یاد می‌کنند؟!

شاید بگویند زنده جان زندگی ما را گرفت، زنده جان جهانی را بر سرمان خراب کرد، زمین زنده جان بنای ایستادن نداشت و دیگر دوستت نداشته باشند! زنده جان! به حرمت ساکنان هریرود که برای وضو از خواب بیدار شده بودند، به حرمت شب بیدارانی که از غم ازدست دادن رفیقی، قومی یا عزیزی تا صبح خواب به چشمشان نیامده بود، دیگر دل خراسان را تکان نده.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->